Desembre 2019 – Març 2020
ANDREA B-TOY
flickr.com/photos/btoy/
Andrea Btoy és una artista urbana que porta pintant als carrers de Barcelona en format plantilla o stencil des de 2002. En la seva obra sempre està present, des dels orígens, la qüestió de les dones amb una clara voluntat de fer un recull visual dels diferents moviments de resistència feminista.
El procés de treball per aquesta obra concreta parteix d’una plantilla que es projecta a la paret en blanc i negre i després l’artista va substituint els diferents jocs de llums i ombres amb colors i tonalitats brillants i policromes. Els colors que normalment utilitza són esprais si es tracta de plantilles directes, però, en aquest cas, al tractar-se d’un interior, ha volgut utilitzar pintures ecològiques que no generen un impacte negatiu sobre l’ambient.
El muralisme actualment segueix sent, com moltes arts contemporànies, un terreny on les dones segueixen patint una representació minoritària. Igualment Btoy insisteix en que les artistes muralistes cada cop son més i això es una mostra innegable de que les lluites feministes tenen el seu efectes desestabilitzadors de l’odre hegemònic. Pintar, ser un agent
activa de producció cultural és sens dubte un acte de resistència contra el paper que el patriarcat ha reservat per a les dones.
Btoy ens recorda que els actes generen precedents, així si una dona pinta, pinta al carrer o surt al carrer a exercir la seva llibertat, la seva diferència a l’hora de veure i representar el món, d’altres també ho faran. És en aquest punt on troba una inspiració extraordinària en les dones de Rojava i en el moviment feminista de alliberació kurda.
El mural que ha creat aquest desembre de 2019 per al Projecte FemArt de Ca la Dona vol ser un reconeixement a la lluita de totes les dones que conformen el moviment de resistència kurda. En aquest cas, la imatge representa la cara d’una de les noies de Rojava que ens mira des d’una lluita en la que les dones és troben a primera fila del conflicte per reclamar una vida digne, amb plens drets pels seus cossos, i per defensar, per tant, un territori lliure de patriarcat i de capitalisme. Així la resistència artística es troba amb la resistència Kurda en un acte de visibilització, però també d’acció creadora contra una realitat que ens vol submises i callades.La sororitat i el treball col·laboratiu amb aquesta lluita més enllà de les fronteres kurdes són fonamentals.
L’artista vol donar reconeixement al fet que les dones han decidit agafar les armes per a realitzar una resistència activa precisament contra els efectes de les guerres. Els conflictes armats esdevenen el símptoma per excel·lència de l’aliança perversa i destructiva entre el patriarcat i el militarisme. La guerra com a única forma possible de resoldre els conflictes és una pràctica eminentment masculina que te efectes devastadors sobre les persones i també sobre el planeta.