Minientradas

L’Àpat Transgressor (2016)

2016

Text

La Mostra de FemArt participa en les Jornades Radical-ment Feministes de 2016 a Barcelona, a la UPF-Campus Ciutadella.

La Mostra de FemArt, organitzada anualment des de Ca la Dona, vol oferir un espai de visibilització, relació i promoció de dones artistes. Hi tenen cabuda les diferents expressions artístiques: pintura, fotografia, escultura, vídeo, instal.lació, gravat…

Però la Mostra va més enllà i també és un espai de participació, debat i reflexió teòrica sobre l’art des d’una perspectiva feminista.
Cada any es planteja una temàtica específica, perquè les artistes desenvolupin els seus projectes entorn a la idea. Enguany ha estat l’Àpat Transgressor, inspirades en l’obra de Judy Chicago.

Quasi 50 anys després de la seva provocativa creació, FemArt desitja seguir celebrant aquest sopar creatiu que mai conclou, cada vegada més intens en quantitat i qualitat, que és també la lluita feminista. Per això la Mostra del 2016 consistirà en la instal·lació col·lectiva d’un àpat artístic transgressor, on casa artista seleccionada ha fet el seu propi servei de taula.

S’han seleccionat un total de 33 obres d’artistes nacionals i internacionals, que han usat diverses disciplines, com la il.lustració, l’escultura, les instal.lacions, el videoart i la fotografia.

Aquest any, per compartir i celebrar l’esdeveniment de les Jornades Radical-ment feministes de 2016, hem volgut recordar el gest contundent de Judy Chicago que, amb la seva obra The dinner party, posa de manera rotunda la materialitat del cos de dona sobre la taula de l’art, incitant a una sobretaula feminista que encara dura.

Durant aquests tres dies, paral·lelament a la instal·lació col·lectiva de L’Àpat Transgressor, convidarem a les artistes joves i a les no tan joves (fins i tot intentarem contactar amb Judy Chicago) per tal organitzar un gran debat obert sobre la possibilitat o no de l’existència de “l’Art Feminista”, així com dos tallers artístics.

Artistes i projectes

Fusillo, Cynthia
Yendell, Lesley
Ancarola, Nora
Cvejic, Yelena
Las Peliagudas
Ximenez, Marga
Sanchez Molina, Pilar
Grau Costa, Eulàlia
Plou, Lia
Chordà, Mari
Abad, Teresa
García-Huidobro,
Rosario
Romero Lucas, Marili
Vila, Marika
Talavera, Pilar i
Lozano, Sandra
Sanchez de Cerro,
Rosa
Velasco Hernándes,
Soledad
Martinez, Encarna
(Nani Miras)
Cuadra, Marina
Romero Garcia, Maria
Ono, Mihoko
Negre, Myriam
Fando Mestre,
Montserrat
Servalls Munar,
Carme
Fando Morell, Anna
Periane Gonzalez,
Aurora
Benitez Blanco,
Victoria
Garcia Coll, Elisa
Garcia, Alexandra
Dominguez Sanchez,
Esther
Vilagut, Sabina
Mali Mowcka

Activitats

Debat obert: “Art feminista?” – Eulàlia Grau Costa, Eulàlia
Valldosera, Mari Chordà i Marika Vila
Taller: “Còmics feministes: de nines a ninotaires” – Josune Muñoz, Marika Vila, Núria Frago i Emma Gascó
Taller: “Judy Chicago: el plat sobre la taula!” – Josune Muñoz

Catàleg

Contramemòria: oblidem l’oblit (2015)

animacioFemart2015

Text

Els nostres cossos feministes segueixen desobeint…

Sabem que la història de la humanitat només fa referència a la meitat del món,  que és una narració interessada i que la nostra memòria és una memòria induïda/segrestada.

No volem ser el descuit d’un discurs ni buscar-nos darrera l’oblit patriarcal, ni en allò no dit per qui controla  la paraula. Per això exercirem la contramemòria i oblidarem l’oblit.

El nostre passat és quelcom com una realitat paral•lela no explorada encara prou, el llenguatge dominant sols ens permet “recordar” algunes dones que saberen destacar fent incursions valentes en el món dels homes.

Contramemòria vol dir canviar la direcció en la qual flueixen les coses. És donar carta de realitat a un passat amb el qual ens podem identificar fora de tot racionalisme normatiu. Tanmateix, el passat no és un temps cancel·lat i està absolutament incorporat en el nostre present, és matèria manipulable, i el futur reclama una nova relectura d’aquesta matèria.

Precisament la certesa que el futur és nostre trenca la dicotomia passat-futur.  Aquest futur prometedor i generós reclama un passat a l’alçada. Una memòria nova.  Un passat impensable dins del patriarcat. Una contramemòria que mostri aquest univers paral•lel, millor dit  perpendicular a la narració masculina.

L’ atemporalitat de l’art, la seva ubiqüitat ens pot permetre fer reversible el binomi passat-futur: Fer del joc artístic creatiu, super-real, re-significatiu, tendre, divertit, irònic, irreverent, provocatiu, … un acte revolucionari a-temporal: imaginar i fer allò que hagués pogut ser i no fou, però que pot ser encara. Proposem una intervenció artística en el nostre passat, per recordar allò que sembla que no ha existit pel fet de no ser dit, que no sabem perquè no ha estat anomenat, però que avui  tanmateix som capaces de re-inventar.

Artistes i projectes

Entre el espacio de relación y
espacios de conversa (2014)
García-Huidobro,
Rosario
Pintura
S/T (2015) Romero Lucas, Marili Collage
Ilustrisima’s (2014) Piñeiro, Montse Poesia/Text
Cuerpos Negados (2014) Parra Cardenas,
Sandra
Fotografia
La maja desnuda integral
(2015)
Las Peliagudas Fotografia
Iconoclastia (2015) Sanchez Cerro, Rosa Instal·lació
El gen elemental (2015) Mali Mowcka Dibujo
Laisse tomber les filles (2013) Aparicio Yoldi, Clara Vídeo
El silencio del espectáculo
(2015)
Bueno, Alejandra Vídeo
Deconstrucción (2015) Gandía Martinez,
Ester
Vídeo
Pell de serp (2013) Coll, Tonia Tèxtil
Coño Melón (2015) Martinez, Encarna
(Nani Miras)
Vídeo
Uterus Vesalius (2015) Houx Lieu, Amedée Gravat

Activitats

Presentació: “Les costures a la pell” – Cèlia Vila Presentació Rosa Sanchez
Conferència: “Arqueologia de l’oblit a l’illa de Mallorca” – Camila Oliart i Cristina Rihuete
Presentació: Las Peliagudas
Música: Cori Malvestuto
Dibuix en viu: Julieta Mali Mowcka

Catàleg

Cos desobedient (2014)

Flyer_2014

Text

El sotmetiment s’aplica a cossos determinats que, per la seva diferència, són expropiats de sí mateixos. La resistència i la desobediència són raons materials, per tant corporals i col·lectives. El cos materialitza la nostra resistència a la domesticació, al sotmetiment, a la violència.

El feminisme manifesta la relació activa dels cossos que desobeeixen l’ordre patriarcal; és la pràctica de la insubmissió al disseny cultural de la categoria dona.

El cos és el nostre vincle amb la terra amb la mater-ialitat del món. En ell es produeix la possibilitat de pensar, de sentir, de triar…

El fet que més de la meitat de la gent del món estigui en posició d’haver de reclamar el “dret al propi cos”, mostra i demostra la urgència i la força de la desobediència.

Artistes i projectes

4kg, 8kg i 16kg (2014) – Porta Dominguez, Mònica (Escultura)
Ous (2014) – Fando Morell, Anna (Escultura)
Amor ll (2014) – Villanueva Pérez, Núria (Tèxtil)
Sueños (2014) – Mazzitellli Mastriccio, Natacha (Fotografia)
A contravent (2013) – Poza Cruz, Francesca (Gravat)
A l’imatge de l’ombra (2013) – Poza Cruz, Francesca (Gravat)
Camina i tira endevant (2012) – Folguera Utges, Siegna-Àngel (Escultura)
Cos desobedient (2014) – García Coll, Elisa (Escultura)
Confección nº1 (2013) – Lapeña Gallego, Gloria (Instal·lació)
BACKGRUND (2014) – Alegre Ferrer, Barbara (Dibuix)
No t’oblidis de tu (2014) – Baena Garcia, Marina (Tèxtil)
Cuerpos presentes (2014) – Tamboleo Garcia, Lidia (Tèxtil)
Segrestada (2014) – Bobillo Rodriguez, Patricia (Fotografia)
El vientre empapelado (2010) – E Ruiz, Tania i Espinosa Ruiz, Maria Francisco (Pintura)
Sin título ll (2010) – Mercader Carbonell, Laia (Vídeo)
A mi no me duele (2014) – Las Peliagudas (Instal·lació)
La lagartija (2014) – Romero Garcia, Maria (Dibuix)
Sèrie axila (2014) – Serna Mata, Maite i Valverde de Don Lebun, Wurskia (Fotografia)
Mi coño peludo (2014) – Martinez, Encarna (Vídeo)
Metacuerpos (2014) – Agurto, Belén (Performance)
No Atávica (2014) – Travé Marcos, Maite (Vídeo)
Leyendo lo femenino (2014) – Fusillo, Cynthia (Collage)

Activitats

Conferència: “Pública desobediència” – Nora Ancarola
Cicle de cinema: “Cinepioneres: Alice Guy, Lotte Reiniger, Musidora, Yelizaveta Svilova, Germaine Dulac, Doroty Arzner, Olga Preobrezhinskaya, Elvira Norati i Lea Giunchi”

Catàleg

Díscola Menopausa/ Política Radical (2013)

flyer__2013

Text

Quatre paraules que pretenen imitar la simultaneïtat expressiva de les arts visuals i plàstiques i que volen convidar les artistes a parlar d’allò que no es parla, a mostrar allò que no es veu, a canviar allò que sembla immutable…

La menopausa és una vivència específica de cada dona en concret i de totes les dones del món. La interessada interpretació patriarcal li ha donat un caire quasi dramàtic: “és un final, una pèrdua de funció, les dones deixen de ser fèrtils i objectes de desig, ja no són útils”. Moltes ho han viscut i ho viuen amb desolació i, deprimides, ho amaguen com si fos vergonyós.

Tot això es mentida!! És una gran mentida!! I ja és hora de que em parlem entre nosaltres en veu alta, descaradament!!!

La menopausa és la pèrdua definitiva d’una pèrdua periòdica. Perdre una pèrdua es un guany ( – x – = +) i s’agafa lleugeresa. I aquesta pèrdua miraculosa passa a la maduresa de les dones, quan, precisament, jasaben el que saben i volen el que volen; passa quan les dones tenen el sexe i el cervell experimentats i preparats per gaudir, fer, triar, incidir, compartir, resoldre… i per canviar allò que no ens agrada.

La menopausa pot ser una època esplèndida si es fa insubmissa a tot allò que se n’espera, si es practica una política exigent i radical amb una mateixa i amb el món.

Donar la volta al significat tradicional de la paraula menopausa és tan important com viure la vida d’una altra manera. I allò que canvia en les dones, per força fa canviar al món. O no és això la revolució permanent i irreversible que s’atorga al feminisme?

Trenquem definitivament el tabú, centrifuguem el concepte MENOPAUSA des de la rebel·lia i expandim-lo a tot arreu per tal que les dones ja no tinguem mai més por d’arribar-hi i tant de bo que, quan hi arribem totes, el món ja hagi canviat moooolt!

DÍSCOLA MENOPAUSA, POLÍTICA RADICAL… Fixeu-vos en el to de cada paraula i en el sentit de tot el conjunt!

Artistes i projectes

Botànica Radical (2013) Viladomiu, Angels i
Fabregas, Ariadna
Instal·lació
Big (soul) Ben – Woman on fire:
Estacatto-explotion-flowing
(2013)
Bastet, Mireia Pintura
The Wisdow Dress Fusillo, Cynthia Collage
Calendari Llunar VS Menopausa
(2013)
García Coll, Elisa Escultura
Menos Pausa (2013) Martinez, Encarna i
París, Núria
Vídeo
¿Menopáusica! Bergeret, Karol Escultura
Muda(2013) Jardón, Marcela Instal·lació
La sangre de la vida (2013) Sheperd, Virma i
Medeiro, Sandra
Instal·lació
Metamorfosi (2013) Carneros, Maria José Collage

Activitats

Conferència: “No és la menopausa, és el capitalisme estúpid” – Ainhoa Irueta i Júlia Ojuel Solsona
Presentació del llibre: “Dimensió XX. Genealogies feministes. Art, recerca i docència” – Eulàlia Grau Costa
Presentació: “4F, ni oblit ni perdó” Mariana Huidobro

Catàleg

Afinitats (2012)

Flyer_afinitats 2012

Text

…hi havia una afinitat d’allò més irreductible, una actitud que buscava la manera de vincular-nos, de fer xarxes i d’avançar conjuntament sense renúncies…

Les afinitats no són sentiments particulars sinó actituds que provenen de vivències i d’experiències.

Les afinitats creen un marc favorable a la relació positiva. En un marc d’afinitats hi pot haver dissens i fins i tot desacord, però no oposició, perquè l’afinitat no és una posició, sinó una recerca de confl uència ampla, per tal de poder desenvolupar distincions no competitives.

L’afinitat et fa sortir de tu i pensar en allò de l’altra, en allò que et resulta afí (per estrambòtic que sigui).

Artistes i projectes

Patates i aigua (2012) Carneros, Maria José Fotografia
Il·lustracions (2012) Cáceres, Eva i
Widmann, Susanna
Collage
Abecedari woman (2011-2012) Colom Segura,
Mariona
Gravat
Innocence (2010) Fussillo, Cynthia Collage
Cambios imprevistos en un
ambiente impredecible (2011-
2012)
Garcia, Trinidad
(Deria+rectificadora)
Performance
La novia (2010) La Buena y la Mala Escultura
Ellas (suicidas) (2010) Morello, Solange Tèxtil
Trenza María (2010) Olavarria, Ina Tèxtil
Fragments_taller de modistes
(2012)
Puig, Rosa Fotografia
Cepillo de pelo (2011) Romero Garcia, Maria Escultura
Pair (2012) Serfass, Veronique Tèxtil
Colección (2012) Tamboleo, Lídia Fotografia
Que bo seria que diguessin el
que penses (2012)
Valls Codina, Montse Instal·lació
Reflections on Narcissos (2012) Yendell, Lesley Escultura

Subhasta FemArt:
Arredondo, Karen Tèxtil
Morello, Solange Pintura
Fusillo, Cynthia Collage

Activitats

Presentació: Trinidad García

Catàleg

Revoltes (2011)

imatgefemart2011_revoltes

Text

FemArt és relació de gaudi i de reflexió crítica de dones artistes, entre elles i amb el públic.

FemArt és expressió pública i activisme feminista…

FemArt fa visible la diversitat creativa de les dones quan miren i reelaboren el món des de la distinció d’una perspectiva anti-patriarcal…

FemArt recull noves experiències, nous llenguatges i nous suports artístics, mitjançant els quals moltes dones exposen els seus desitjos actuals de llibertat …

FemArt és una exposició pública i oberta d’unes obres d’art que materialitzen diferents perspectives de dones, de veure, entendre i canviar el món…

FemArt és un dels espais més significatius del feminisme que acull i desplega Ca la Dona.

Ca la Dona va néixer el 1988, arrelada en els moviments feministes clandestins de la dictadura i en les lluites dels anys setanta i vuitanta pels drets de les dones. Es pretenia generar espais de trobada, relació i coordinació entre les dones i les associacions que explicitaven necessitats i desitjos de canvi i millora política per les dones i per el món. Avui, no sols estan consolidats aquests espais, sinó que es mantenen oberts i dinàmics respecte als esdeveniments actuals que reclamen l’incidència feminista.

El treball en xarxa, els espais de relació, el treball en comú, la trobada en la confluència i en el dissens són a la base de la força i la innovació que el feminisme aporta a través de les seves accions. Ca la Dona és així un espai de participació, de relació i d’experimentació on ens és possible participar, transformar, desplaçar, provar, equivocar-nos, recuperar, conservar… És un espai físic però, també, simbòlic. Un lloc d’experiències d’insubordinació, un lloc de reflexió i producció de pensament, un espai de referència del moviment feminista.
Els projectes i experiències que es desenvolupen actualment a Ca la Dona són: els espais de treball per a col·lectius, la revista, l’Espai pels Drets de les Dones, l’espai i activitats per a cuidadores i infants, el centre de documentació, la web, la xarxa d’intercanvi i informació, les activitats, i també, la Mostra d’Art FEM ART.

(17 ena edició) La Mostra d’Art de Ca la Dona de FemArt’11 es planta resistent a la crisi i persistent amb la voluntat transgressora que caracteritza l’art feminista. Ens havíem plantejat la possibilitat de suprimir la celebració de la Mostra, degut a les retallades, però no ens resignàvem i, després de donar-hi voltes i més voltes ens va atrapar l’espiral expansiva de la REVOLTA.

La revolta, segons Júlia Kristeva (El porvenir de una revuelta, Seix Barral 2000), és necessària per anar cap endavant; però re-volta també vol dir tornar cap enrere, re-mirar-se, re-pensar-se, per agafar embranzida i fer un salt qualitatiu.
Amb aquest esperit vam re-passar, re-veure i re-considerar les obres exposades al llarg d’aquests últims 10 anys de la Mostra i ens adonarem del valor real i potencial del seu sentit. I vam decidir que podíem reduir costos i espais, però que ningú ens podia retallar el desig ni l’esforç de voler continuar. Així que la Mostra FemArt de 2011 s’ha construït sota el lema de REVOLTES i s’ha realitzat de la següent manera:

La Mostra s’ha desplegat en els espais: Ca la Dona (St.Honorat núm. 7 ,com espai de reunió i gestió) ,el Centre de Cultura de Dones Francesca Bonnemaison , com a espai expositiu i on s’han desenvolupat algunes de les activitats, del 13 al 27 d’octubre del 2011 i la Sala KGB va tenir lloc la Gran Festa d’Art Feminista amb col·laboració amb les Fatales, el dia 15 d’octubre.

La Mostra, aquest any 2011, ha esdevingut un acte de resistència, ja que les dificultats per a continuar projectes com els nostres, s’han fet paleses a tot arreu. Així es que hem organitzat una retrospectiva senzilla però plena de força. Al Centre de Cultura de Dones Francesca Bonnemaison,únic lloc d’exposició enguany, s’han pogut visitar 21 obres representatives de les Mostres dutes a terme des de el 2002 fins ara. Pel que fa a les artistes de vídeo-art, s’ha pogut veure projectat de manera continuada un vídeo Loop amb un recull de totes les obres de les vedeoartistes. Per altra banda paral·lelament a la exposició de les obres de la retrospectiva s’han exposat 13 obres, en format dina 4, d’artistes que han respòs a la convocatòria que vam fer des de la Fem Art animant-les a participar i col·laborar a la resistència/existència de la Mostra, fent donació d’una obra per a ser subastada l’últim dia d’exposició. El 27 d’octubre a les 19hores, l’animació de la subhasta va anar a càrrec de l’artista Carla Caríssimi, i acompanyada de la obra “Pelo Party” de Dones Llop.

La recabtació anirà destinada al projecte Fem Art 2012. Les activitats paral·leles que han tingut lloc per tal de generar espais de diàleg, relació i pensament han estat : un taller de teràpia artística, la subhasta, l’obra col·lectiva realitzada conjuntament per les artistes participants el dia de la inauguració i la festa d’art amb accions i música al KGB, aquest any amb la col·laboració de Les Fatales, amb el desig d’incrementar la visibilitat de la Mostra en diferents espais.

Ha estat una Mostra ben especial, rebel i re-vitalitzadora. Agraim a totes les persones que han fet possible la 17 ena Mostra d’Art de Ca la Dona, FEM ART’11, la seva col·laboració, ja que sense la seva participació aquest esdeveniment no hauria estat possible.

Artistes i projectes

Patrons femenins ll (2001) Vidiella, Judit Gravat
Pixa’t al llit (2002) Darder, Marta Fotografia
Dianas (2005) Navarro, Sofia
Guadalupe
Instal·lació
Protecció (2005) Ayza Bulto, Carme Escultura
El meu lloc en el món (2006) Ribé Rovira, Guida Tèxtil
Fósforos de cocina (2006) Zamarbide Escultura
Casa lista para llevar (2006) Porta, Mònica Fotografia
La primera seductora (2007) Kancler, Tjasa Vídeo
Modelo cenicienta: talla 37/38
(2007)
Milei, Mariana i
Munita Martinez,
Guisela
Instal·lació
La silla de la reina SM (2008-
2011)
March, Sandra Tèxtil
Sin título – serie sobre el
maltrato psicológico (2008)
Salas, Irene Instal·lació
Campeonas día a día (2008) Freisberg, Gisele Instal·lació
El Dinar (2009) Dualart: Pi Gómez,
Esther i Rivera
Gaviria, Carolina
Instal·lació
Perquè em surt del cony. La
dona, un animal que menstrua
(2009-2011)
CaCo Empowerment:
Ca, Neus i Co, Sandra
Instal·lació
Olimpia (2010) Carneros, Maria Jose Fotografia
Els poemes de Maria Vileda
(2010)
Lopez Monzo, Roser Tèxtil
Dones Llop (2010) Martinez, Encarna Vídeo
SuperWomanShiva (2010) Bergeret, Karol Escultura
Sin título (2007) Sugi, Eiko Fotografia
Ales (2006) Maïs Tèxtil
Obra col·lectiva Bergeret, Karol;
Guadalupe, Sofía,
Martínez, Encarna;
Carneros, María José i
Darder, Marta
Instal·lació
2011 Subhasta FemArt
La piel más bonita (2011) López Monzo, Roser Tèxtil
Cartuchos de dinamita (2011) Romero Lucas, Marili Fotografia
Ripoll 25 (2011) Darder, Marta Pintura
Sauvage (2011) Alvarez Gauza,
Izaskun
Pintura
Érase una vez una doblez
(2011)
Olavarria, Ina Tèxtil
Sense títol (2011) Terrado Lozano,
Mireia
Dibuix
Sin muñecas no hay paraíso
(2011)
Sofía Guadalupe Collage
Espiral dubtosa (2011) Gotor, Carrasco
Blanca
Fotografia
RE-voltes-voltes-voltes (2011) Bergeret, Karol Collage
Lacasitos (2011) Abad, Teresa Dibuix
Sagrada Família (2011) Maïs Collage
L’estat de revolta com a
germinació mental (2011)
Garcia Coll, Elisa Escultura
Tacades ll (2011) Sánchez, Eva Fotografia

Activitats

Presentació de l’obra col·lectiva Karol Bergeret, Marta Darder,
Maïs, Gisele Freyberger, Sofia
Guadalupe, Encarna Martínez, M.
José Carneros, Ina Olavarria i
Laia Llach Pinsach
Festa, Música i Dansa Trinidad García, Raquel Anguita
López, Charo Salas Sánchez (DJ
Rosario), Sonia Blanco Moreno,
Akromazk i Les Fatales
Presentació: “Dramas Lavados” Virginia Pérez Pastor
Taller: “Les emocions que em mouen (Arteràpia)” Carol Villalón
Presentació: “Subhasta FemArt” Carla Carissimi

Catàleg

Higiene i neteja (2010)

2010 img-higiene...

Text

FEM ART’10, XVI ena Mostra d’Art de Dones de Ca la Dona 

FEM ART és relació, és interconnexió entre dones: dones de l’art, de l’activisme, del feminisme, o de tot a la vegada. Des de FEM ART fem visible la diversitat de ser dones des de la multiplicitat dels llenguatges creatius. Des de les arts, les artistes creeM llenguatges que ens ajuden a repensar-nos, a dotarnos de noves idees per a transitar per l’experiència feminista per la qual moltes de nosaltres hem optat.

Ca la Dona, nascuda el 1988, té l’arrel en el moviment de dones clandestí de la dictadura i en les lluites dels 70-80 per drets fonamentals com l’avortament o altres. Inicis marcats pels intents per a establir espais de coordinació o de trobada entre les dones i les associacions. Els espais de relació, les relacions informals entre dones i les xarxes de suport familiars, entre veïnes, amigues o companyes, són espais fonamentals on aprenem, creixem i desenvolupem la nostra participació. I és que una de les característiques del Moviment Feminista ha estat, sens dubte, la importància donada als espais de trobada i relació. Aquests espais ens ajuden a compartir i rescatar l’alteritat de la nostra visió, de les nostres vivències i experiències de vida, a entendre el món i a cercar les alternatives que ens puguin ser vàlides, respectant la nostra diversitat.

El treball en xarxa, els espais de relació, el treball en comú, la trobada en la confluència i en el dissens són a la base de la força i la innovació que el feminisme aporta a través de les seves accions. Ca la Dona és, així, un espai de participació, de relació i experimentació on ens és possible participar, transformar, desplaçar, provar, equivocar-nos, recuperar, conservar… És un espai físic però, també, simbòlic. Un lloc d’experiències d’insubordinació, un lloc de reflexió i producció de pensament, un espai de referència del moviment feminista. Aquestes experiències es desenvolupen a través de la casa com a espai de relació política entre dones, els espais de treball per a col·lectius, la revista, l’Espai pels Drets de les Dones, l’espai i activitats per a cuidadores i infants, el Centre de documentació, la web, la xarxa d’intercanvi i informació, les activitats, etc., i com no, la Mostra d’Art.

El tema proposat per la FEM ART’10 és la higiene i la neteja, conceptes que permeten un ampli ventall de possibilitats creatives. A la nostra societat, malgrat el reconeixement de la importància de la higiene i la neteja, aquestes es concreten de forma desigual segons si som homes o dones, tant pel que fa als seus significats, implicacions, responsabilitats o els seus valors. Volem crear un joc que ens interrogui sobre els treballs i els significats de la higiene o la neteja, des de l’entorn físic immediat fins al significat més espiritual, passant per l’ecofeminisme, el consumisme o la cura del cos. A la FEM ART’10 participen 17 artistes seleccionades a la convocatòria, 9 artistes a l’Extra FEM ART i, com a novetat, 10 artistes de l’escola Massana, convidada en aquesta edició. Comptem amb la col·laboració de MXEspai, la Llibreria Pròleg, el Centre de Cultura de Dones Francesca Bonnemaison, l’Espai Francesca Bonnemaison de la Diputació de Barcelona, El CCCB, i la Biblioteca Joan Oliver A més de l’exposició, seguim realitzant activitats paral·leles per tal de generar espais de diàleg, relació i pensaments: conferències, tallers; i una festa d’art, accions i música al CCCB, tot incrementant la visibilitat de la Mostra en espais del circuit artístic establert. Per acabar, volem agrair a totes les persones que han fet possible la 16 ena Mostra d’Art de Ca la Dona, FEM ART’10, la seva col·laboració incondicional, ja que sense la seva participació aquest esdeveniment no seria possible.

El tema que ens ocupa enguany és la higiene. És un concepte ampli en significats i, per això mateix, obre a les creadores tot un ventall de possibilitats en projectes artístics. No podem deixar de pensar en neteja i el verb netejar quan parlem d’higiene, potser és el concepte que més ràpidament relacionem. La nostra memòria sel·lectiva recorda els llençols nets del llit o les estances amb olor a desinfectant acabades de netejar que ens porten vers un clar horitzó imaginari, cap al benestar. Provablemente aquest seria l’efecte més immediat de la paraula higiene.

De semblant manera, però amb aquella exhalació antisèptica que ens fa canviar la sensació agradable de l’anterior neteja per una austera i rigorosa higiene mèdica, també podríem recordar un hospital com el lloc que saneja la societat de les seves enfermetats. Això últim pot traslladarnos a records moltes vegades no desitjats, però tot i així no podem oblidar que part dels hàbits d’higiene personals provenen de la medicina, doncs un gest que pot semblar-nos tan senzill como rentar-nos les mans, fou vital en la societat.

Avui en dia l’hàbit de la higiene personal, com la neteja de la llar, de la feina, de la ciutat, és asumida completament por la nostra cultura. És ben patent la dimensió del tema, ja que la higiene del cos, la llar i la ciutat també estan incloses en la seva dimensió física. Però tot i així no s’ha d’oblidar la neteja interna, la catarsi purificadora del nostre esperit, la salut mental, la neteja dels nostres sentiments i la resposta del nostre sistema sensitiu.

La dona per natural es neteja i purifica per si mateixa un cop al mes. Amb aquest exemple podem albirar una de les moltes classificacions de la higiene. L’ordenaríem a partir de tres conceptes. La higiene natural, la higiene artificial o d’artifici i la higiene mixta.

La primera, la higiene natural, és la que succeeix naturalment, sense cap efecte intencionat de l’home, sense intencionalitat. Com, per exemple, l’anteriorment citada menstruació de la dona, tambén hi hauríen exemples molt més amplis como la pluja netejant la terra o el vent que aclareix els núvols del cel.

Per un altre costat tindríem la higiene en la seva forma artificial, la higiene com una tasca, una projecció del benestar. En la seva totalitat estaria dominada por l’acció humana. En aquest apartat la higiene es desenvolupa àmpliament en la seva acció física, ja que és produïda artificialment.

Els casos serien igualment infinits i anirien des del fet senzill de netejar-se les mans als processos higiènics articulats d’una ciutat. Aquí destacaríem l’acció femenina del transformar.

La higiene mixta és molt més abstracta i, per tant, molt més difícil de definir. Seria composta per la combinació de les altres dues higienes. Per un costat tindríem l’acció humana i per l’altre costat l’acció natural. A més a més és on succeiria gran part de la higiene espiritual, el ritus seria inclós en aquest apartat. Tan bon punt tornem a recuperar el tema de la higiene ens adonem que la salubritat és implícita en la dona com la força en l’home. La higiene és part del model femení, doncs la bellesa de la dona rau en la neteja i la puresa.

La higiene és la pròpia pell de cadascuna i dóna forma a la imatge de la dona. Quant més neta és una dona més virtuts porta en sí, però no hem de caure abaltides per un model que no ens és propi ni acceptar l’ocultació de tot allò que ens fa excel·lents. Existeixen dones que són enretirades de l’espai social per quedar-se a casa en una feina que bàsicament és d’higiene i de benestar dels demés, però la nostra acció no s’ha acontentar amb incidir en l’espai més proper per trobar allà la seva realització. No som nimfes de la rentadora entregades a una frenètica dansa al voltant del sàtir; encara molt millor, per la via mítica som més properes a Higia, la filla d’Asclepi, d’on prové el nom del concepte d’aquest any. Amb aquesta petita ressenya us convidem a reflexionar sobre el tema i a aportar les idees que cadascuna cregui del seu interès.

Esperem que la temàtica pugui enriquir-se i ampliar amb totes les vostres ropostes artístiques. Gemma Pinedo de Pedro.

Artistes i projectes

Quadrats blancs fullejats –
num.3
Lohan Patrizia Pintura
Quan estenem roba estenem els
nostres pensaments i deixem
que se’ls emporti el vent…
Olivarria, Ina Tèxtil
Records Sauret, Laia Performance
Rubbish Garducci, Chiara i
d’Alfonso, Francesca
Instal·lació
Olimpia Carneros, Maria José Fotografia
Mirall buit, mirall ple Cortés, Matilde Fotografia
Purifica’t Travé, Maite Instal·lació
Dones Llop Dones Llop: Martinez,
Encarna; Nicolau
Galmés, Barbara i
Prat Aparicio, Claudia
Vídeo
BCN neta Perez, Eva Escultura
Hahaha Salas, Irene Instal·lació
3×4 García, Trinidad Fotografia
Telescoba Rubio, Emili Instal·lació
Els poemes de la Maria Vileda Lopez Monso, Roser Tèxtil
Limpieza, suciedad, higiene…No
mancha, colorea.
Guillo, Miren i
Delgado, Mireia
Instal·lació
For the biggest toughest jobs Yendell, Lesley Instal·lació
Acción limpiar Teresa Girona, Roser
(rrose ® present)
Vídeo
Instruccions d’ús Col·lectiu Dames

Off Massana:
Mirallet mirallet Marti Borras, Anna Instal·lació
Pèls Pons Castells,
Elisabeth
Fotografia
Ni la meva mare, ni la meva
àvia
Rodriguez, Eva Instal·lació
Serrano Báez,
Francisca
Vídeo
Que vols netejar de tu Wilson, Isidora Instal·lació
Contratemps la Luque, Lusi Dibuix
Ingravidesa Saura Estruch, Maria Vídeo
Souza Mundi, Maria Fotografia
Sota la catifa Sanchez Blanco,
Marta
Instal·lació
Bitria, Nuria Tèxtil

Extra FemArt:
Mil pedazos Dentone, Julieta Fotografia
La hipopótoma presumida Otaegui, Alicia Escultura
No sóc bonica ni ho vull ser… Sanchez, Eva Vídeo
Basagañas, Elena Instal·lació
Aqua Ivanna, Leonor Instal·lació
Blanc Gomez, Martha Escultura
Sabia de dona Duran, Montse Escultura
Nueva cartilla doméstica para
las niñas
Pamplona, Teresa Collage
Txec-txec Azorin, Tony Instal·lació

Activitats

Taller: “Happy Cleaning Sponge” – rrose ® present (Roser Teresa
Girona)
Taller: “No mancha, colorea” – Miren Guillo i Mireia Delgado
Taller: “Laboratori experimental: La higiene/laneteja” – Trinidad García
Conferència: “Sonreir al Arte” Alicia Oteagui
Conferència: “Pensar en temps il·luminats” – rrose ® present (Roser Teresa Girona)
Presentació: “Pelo Party” – Dones Llop
Presentació: “Ocus oct opus” – Trinidad García
Recorregut guiat: “FEM dissabte al Raval” – Col·lectiu Punt 6
Presentació de la performance: Leonnor Ivanna
Festa i Música: Les Fatales (elektroduenda DJ, DJ Rosario, neopinchadiscos, miss luna, .g
Música: “Femelek. Dona, Art i Tecnologia» – NSISTA (Marise Cardoso i
Amarilis), Vinilette i Alba G. Corral
Debat: “Parlar sobre la mostra de FemArt10 i projectar sobre el FemArt11. Tot un diàleg d’artistes” – Tony Azorín, Montse Duran,
Martha Gómez i Dolores Pulido

Catàleg

Arts i feminismes (2009)

FemArt2009_retrospectiva

Text

La 15ena mostra d’art de dones organitzada per Ca la Dona es dirigeix a un ventall ampli de població per tal d’establir un treball actiu i d’intercanvi dins el món de l’art.

La comunicació i el diàleg entre dones especialistes i no coneixedores de l’art contemporani és una de les línies bàsiques de treball, juntament amb el desig de contribuir en l’evolució mental i social de la situació de la dona en la nostra societat.

Aquestes activitats de difusió i educació de la mostra són part imprescindible de l’actual desig del FEM ART d’ampliar el camp d’acció. Són una part molt important dins el programa general de la mostra que teniu a continuació.

Celebrem 15 anys. Aquest any, amb un nou format, concentrem activitats en un cap de setmana, del 22 al 24 de maig, ple d’art, accions, debats, festes i trobades.

A l’espai expositiu de la Casa Elizalde hi trobareu una selecció de les obres audiovisuals presentades en aquesta edició.

Des del 7 de maig podreu visitar a Ca la dona i a l’Espai Francesca Bonnemaison l’exposició de la retrospectiva de la Mostra, per commemorar aquests 15 anys de vida de la FEM ART, i de les obres de les artistes de la convocatòria anual.

Artistes i projectes

Rentant consciències (2009) Sánchez, Eva Instal·lació
Mujeres atrevidas (2009) Vegelahn, Kerstin Instal·lació
Anatomic a LIB.LL (2009) March, Sandra Dibuix
Sangre limpia y pura mujer
(2009)
Calvo Barón, Arume Footgrafia
Siéntate bien (2009) Pérez Pastor, Virginia Performance
Perque em surt del cony. La
dona, un animal que menstrua
(2009)
CACO Empowerment Instal·lació
Animitas (2009) Pavic, Nevenka Tèxtil
Xarxa de recolzament mutuu de
dones (2009)
Art Al Quadrat Tèxtil
Irreversible (2009) Travé, Maite Performance
Fat girls stay single (2009) Caminal, Roser Vídeo
Límite (2009) Tamboleo, Lidia Tèxtil
Hervularium (2009) Dual Art: Rivera,
Carolina i Pi, Esther
Dibuix
Res extensa (2009) Corrales, Maria
Teresa
Escultura
Frase para festival feminista
(2009)
Ortiz de Cevallos,
Daniela
Instal·lació
Una habitación propia (2009) Coderich, Lúa Instal·lació
Cuadrados amarillos de la serie
UNCOVER (2009)
Lohan, Patrizia Instal·lació
Apa noies (2009) Gomez, Violeta Fotografia
Marili (2009) Romero, Marili Fotografia
El vestit de Jezabel (2009) Porta, Monica Fotografia
Finochio (2009) Azorin, Tony Collage
La maja velluda (2009) Romero, Maria Instal·lació
Eu me abismo (2008) de Piero, Janice Escultura
Il va de soit que c’est moi
(2009)
Xargay, Ester Vídeo
Girant la truita (2009) Vaquer, Laia Performance
Dedicación García (2009) Ribas, MariJo Performance
S/T(2009) Yendell, Lesley Escultura
Super-dona (2009) Teresa Girona, Roser
(rrose ® present)
Vídeo
Como un avestruz (2008) Duran, Teresa Fotografia
Lligam (2009) Les Salonnières Performance

Activitats

Presentació: “Vestir un somni” – Gema Pinedo
Taller: “Arteràpia” – Miryam Costa
Presentació: “Dobles retrats” – Mònica Porta
Taula rodona: “Evolució Arts i Feminismes als darrers anys” – Bea Porqueres i Nora Ancarola
Conferència: “Dones creadores en les galeries d’art” – Dolores Pulido i Iris García
Conferència: “La dona víctima del mobbing immobiliari”- Marta Torbau
Passi de vídeos: “Kiss the murder” i “Kiss the fire” – Maria Cañas
Taula rodona: “La cuina” Guerrilla Trabolaka i Ningún Lugar
Recital de poemes: “Fuego i preguntas” – Petry Jimenez
Presentació: “Stickers” – Roser Caminal
Presentació: “K_arte” – Chiara Guardochi
Presentació: “Por nada” – Mercedes Fernandez Martorell
Conferència: “Lola Anglada per Montserrat Carrió. Història d’una amistat.” – Teresa Sanz, Núria Rius i Carme
Wop
Presentació: “Loqueval€unminuto” – Carmen G. Martinez
Cicle de cinema: “Cinema de dones palestines” – Dones X Dones
Recital de poemes: “Poètiques” – Anna Aguilar Amat, Patricia Tosquella, Ester Xargay, Mari Chordà, Sonia Moya, Azhara Cerezo i Rocío Ovalle
Presentació: “Elije i Comparte como te sientas” – Paula Ventades
Conferència: “Feministaldía” – Ainhoa Güemes i Elena Llanos
Conferència: “Dona, feminista, artista i comissària: precària” – Eva Sanchez
Conferència: “Un recorregut per la història de la fotografia en femení” – Violeta Gomez
Conferència: “Algunas aprendimos a freir un huevo” – Blanca Gotor
Presentació: “Un cadàver exquisit” – Claudia Inoura
Taller: “Femzine” – Laia Calvet

Catàleg

Cuidadania (2008)

Text

“Salió así, por azar, pero la cosa es que ahí está… Ocho de Mayo de 2004, inauguración de cierto centro vecinal en cierta casa por rehabilitar en cierto barrio de cierta ciudad… ¿qué pasa?, ¿qué pone en la placa?: “El día 8 de Mayo quedó inaugurado este centro vecinal teniendo el poderío las vecinas y vecinos del barrio de pumarejo para uso y disfrute de la cuidadanía”

Lo pillamos al vuelo, con la ligereza que dan los guiños. Un concepto que no pertenece a nadie, que espera un proceso colectivo de construcción”

Carolina Junco, Amaia Pérez Orozco, Sira del Río. CGT – Comisión Confederal contra la Precariedad

L’Amaia Pérez Orozco, de la Eskalera Karakola (la okupa de dones, a Madrid), ens va explicar precisament aquesta anècdota a una intensa xerradadebat aquí a Ca la Dona, organitzada amb Dones i Treballs.

I així, quan ens proposàvem a fer la postal per a la convocatòria del FEMART d’enguany, l’atzar de la recerca internàutica ens va fer retrobar amb l’Amaia, a través d’aquest text linkat aquí dalt i citat més abaix.

Va ser un d’aquells debats que deixen empremta. Allà es va suggerir la possibilitat de fer que els vuit de març de Madrid i Barcelona tinguessin el mateix tema, precisament la cuidadania. Dones i Treballs hi tenen un paper important, en tot això… ja fa anys que hi estan treballant, de fet. Precisament l’octubre d’enguany hi dedicaran unes jornades.

I el FEMART, a la recerca anual de tema, es va veure inspirat també per aquella trobada amb l’Amaia i les de Dones i Treballs, i pel furor cuidadà posterior. I perquè moltes de nosaltres destinem moltes energies a la cura i voldríem ser, també, cuidadanes.

“La cuidadanía como una forma de reivindicarnos sujetos en una sociedad que ponga la sostenibilidad de la vida en el centro, que se organice en torno a las necesidades de las personas. Poner el cuidado de la vida en el centro, el cuidado de las vidas, de todas, sin que sea posible excluir ninguna, sin que sea posible excluir a nadie. La cuidadanía sólo puede ser un concepto universal, aplicable a todas y todos, reconocer derechos a unas no puede hacerse en base a la negación de derechos de otros. Se trata de reconocer a la gente en su diversidad, reconocer la vida en su pluralidad y en la imposibilidad de encorsetarla, de reducirla a normas. Y, desde ahí, destronar a los mercados, transformar la organización social, instaurar las necesidades de las personas, los cuidados a las personas, como nuevo eje colectivo. Hablar de cuidadanía es poner la vida en el centro de la organización socioeconómica, haciendo responsable a la sociedad en su conjunto de su mantenimiento y destronando a la hoy dominante lógica del beneficio….”

Artistes i projectes

El circ de la vida (2007-2008) Barnamar: Bàrbara,
Nani i Aimar
Fotografia
Santa Ama de Casa Enfermera
(2008)
Bergeret, Karol Escultura
TMB L-64/ Cuidadania d’anada
i tornada (2008)
Caminal, Roser Vídeo
Cuidadania invisible, 1925-
2007 (2007)
Cortés, Matilde Pintura
Pócima de fe (2007) Costa, Miryam Instal·lació
S/T (2006) de Arriba, Valeria Fotografia
Maledetta Femina (2007) de Graaf, Sonja Fotografia
Con cuidado, te cuido del Rio, Antonia Fotografia
Cuna (2007) Eppinger, Britta Tèxtil
Quiromancia (2007) García Martinez,
Carme
Vídeo
Urbanas (2005) García Blázquez,
Raquel i Rocha,
Lucrecia
Vídeo
Rullata (2007) Guarducci, Chiara Fotografia
Saca lo que llevas dentro
(2007)
Lahitte, Verónica i
Carracedo, Verónica
Instal·lació
La buena vida (2007) Lanuzza, Sonia Fotografia
X-0000000 (2007) Lombardo,
Guillermina
Fotografia
La cadira de la reina (2007) March, Sandra Escultura
Premiers soins (2007) Marchand, Julie Instal·lació
Mareas sin nombre (2008) Marili (Dolores
Romero)
Poesia/Text
Aguantando el tipo (2007) Martinez, Encarna Vídeo
La comida está servida Milei, Mariana Instal·lació
(2007) Raquel, Planes Instal·lació
Prefiera la muralidad a la
moralidad (2007)
Picon, Patricia Dibuix
Recorrido orgánico (2007) Rivera, Carolina Collage
Silvia Margarina 01/08 de la
serie Rituales de Sanación
(2007-2008)
Rodriguez, Silvia Fotografia
Reconstrucción (2007) Romero, María Vídeo
Antígona (2007-2008) Rovira, Carme Gravat
S/T Serie sobre el maltrato
psicológico (2007)
Salas, Irene Fotografia
Saló de té (2007) Les Salonnières Performance
La Barcelona Pirata (2007) Solà, Maria Instal·lació
Peso (2005) Tamboleo, Lidia Fotografia
La trenza de mama (2007) Vegelahn, Karstin Instal·lació
Destronando el príncipe azul
(2007-2008)
Ventades, Paula Instal·lació
Dialeg (2007) Vinent, Angela Pintura

Extra FemArt:
Campeonas día a día (2007) Freyberger, Gisele
Marató amb nadó (2007-2008) Canals, Madi
Yo soy no soy (2008) Syrun
Mama (2008) Azorín, Tony
No me digas que fue amor
(2006-2008)
Aguilera, Verónica
Minisaloon (2007) Kramm, Gisela; E
Lettmayer, Verena;
Lescano, Tania i
Aguilera, Verónica
Mingaña (2008) Gotor, Blanca
S/T (2008) Negre, Marta
Look after me… (2008) Palacios, Angela
Shade series 07 (2007-2008) Viñas, Carme
Cruzando el puente (2006) ZAVUR: Wejman,
Zuzanna; Leira,
Adriana; Garcia
Besne, Viviana;
Uribarri; Lopez,
Roser
Feliz como un caracol (2007) Dillard, Valerie
Aquarel·la i poesia Bofill, Lourdes
Il·lustració Sariola, Eulàlia
Un futuro de cuidado (2007) ACSUR (Col·lectiu
Mixte)
Oju (2008) Moliner, Montserrat
El reves del tapiz de la locura
(2007)
Leira, Adriana
Empelts (2008) Parcerisas, Pilar
Reacció/ Simbiosi (2000-2008) Xargay, Ester i
Nogueroles, Gemma
Los jardines del querer (2007) Pinedo, Gema
Agenda de les dones Les Pumes: Chordà,
Mari i Llinàs, Conxa
Clara at play Tami Borg, Brooke
(Alumnes master
Produccions
artístiques i recerca)
Killer cupcake Lerma, Cecilia
(Alumnes master
Produccions
artístiques i recerca)
Frutig de Almeida, Karin
((Alumnes master
Produccions
artístiques i recerca)
Objetos Famboa, Laura
(Alumnes master
Produccions
artístiques i recerca)
Motamendi, Mehdieh
(Alumnes master
Produccions
artístiques i recerca)
Juego Pekunlu, Zeymo
(Alumnes master
Produccions
artístiques i recerca)
Entre dos (2007) Cosmes, Maria
(2007) Medeira, Ana
Suciedad de limpieza (2006) Caos_Lab: Moreno,
Ana; Munso, Elisa;
Narro, Núria;
Pasqual, Laia; Ros,
Diana
Solitude (2007) Korn, Ulla
Cursi te adoro (2007) Kotnik, Helena
Web fundació Maria Mercè
Marçal (2007)
Valldosera, Eulàlia Fotografia
De depit, Jaques se tue I i ll
(2008)
Maupas, Claire
Loqu€valeunminuto (2006-
2008)
García Martinez,
Carmen


Paral·leles:
ACESOP: Associació
Cultural Educativa i
Social Operativa de
Dones Pakistaneses
Anti-Keres (2008) Ximenez, Marga i
Ancarola, Nora
El esqueleto (la sombra del
suelo) (2004)
Sevilla, Soledad

Activitats

Taller: “Henna Mostra cultural pakistanesa i bal”l ACESOP (ASSOCIACIÓ
CULTURAL EDUCATIVA SOCIAL I
OPERATIVA DE DONES
PAKISTANESES)
Lectura de manifest:” Jo em i et cuido. Tu em
cuides…La cuida és un dret”
Dones i Treballs
Presentació: “Lola Anglada per Montserrat Carrió
(Vídeo)”
Teresa Sanz, Núria Rius i Carmen
Wop
Recital de poesia: “90 anys” Montserrat Abelló
Presentació: Acció col·lectiva Virus cuidadania
Exposició: “El esqueleto (la sombra del suelo)” Soledad Sevilla
Presentació: “Celebració del 10è aniversari de l’MX
’Espai 1010”
MX Espai 1010
Presentació: “Dones contra la Violència. 15 anys” Tamaia
Presentació: “Treball per la web de la fundació
Maria Mercè Marçal” sobre el poema “Vuit de març”
(1979)
Eulàlia Valldosera
Presentació: “L’art de la cura” Isabel Hernández
Presentació: “Anti-keres” Nora Ancarola i Marga Ximenez
Conferència: “Petites tragèdies domèstiques 10:
Alicia Framis”
Pilar Bonet
Conferència: “Narratives visuals de la cura i del
treball en la formació de la subjectivitat de les
educadores”
Montserrat Rifà
Presentació: ”Rehabilitació de Ca La Dona” Ca la Dona
Presentació: “Ca La Dona ja té casa” Sandra Bestraten
Presentació: “ArcheoRipoll25” Gisela Ripoll i Catalina Mas

Catàleg

El temps (2007)

Text

El temps és un políedre que ni es veu ni es toca. Imperceptible, però present. Marca i ordena les nostres vides, les nostres identitats, els nostres sentiments.

Aquestes cares del temps reflecteixen infinites dicotomies: continu-discontinu, objectiu- subjectiu, jove- gran, moviment- quietud, finit- infinit, principi- fi, present-passat, mòbil – immòbil, relatiu- absolut, subordinació- revolta, so- silenci.

Però aquestes cares no són planes. Moltes d’elles són convexes i còncaves. Parlen d’un temps que ens lliga amb l’exterior i amb l’univers i d’un temps interior i íntim.

El temps objectiu, el que és comptable, té una profunda relació amb el temps subjectiu, el nostre temps intern. Està lligat a la nostra consciència de duració i a com vivim els nostres sentiments.

Els debats sobre el temps són antics. Les diferents teories sobre el món físic sovint es presenten com a hipòtesi de les concepcions del temps i de l’espai.

La percepció del temps forma part, també, del món físic de la causalitat i del món social. De la construcció i sentit del passat i del futur. D’aquí per exemple que la llengua, com a eina de comunicació social que reflecteix i construeix pensaments mostri, en diferents societats amb diferents conceptes de temps, varietat d’usos verbals entre els passats, els presents i els futurs. Només cal que pensem en les diferències temporals de les conjugacions verbals de llengües com les germàniques en contraposició a les romàniques.

La percepció temporal – aquest sentit subjectiu del temps- està mediatitzada per l’aprenentatge, l’experiència, l’ambient social i físic, la cultura i la realitat de cadascuna. El temps subjectiu es refereix a com rebem i transmetem el temps i difereix del que seria el temps objectiu. Així, a diferents circumstàncies, diferents percepcions.

L’edat és un factor que canvia la percepció temporal. La percepció d’una hora no és la mateixa per a una nena que per a una adolescent o una persona adulta. Hi ha canvis cognitius i d’aprenentatge en la comprensió de la natura abstracta del temps.

Però no és només l’adquisició de nocions cognitives, sinó l’acumulació de quantitat i varietat d’experiències el que acaba influint en aquesta percepció del temps. Si partim del fet que les dones tenen una diversitat més gran d’ocupacions i treballs que els homes, observem que hi ha un major nombre d’associacions per temps reals. Les hores se’ns fan unitats “precioses”, que poden donar molt de si, com a idea a priori.

És evident que aquesta concepció subjectiva del temps ve marcada por una realitat d’usos de temps diferents i asimètrics entre dones i homes.

Des del feminisme s’han produït diferents aproximacions sobre el temps i les dones. Debats que posen sobre la taula conceptes com divisió sexual del treball, treball productiu i remunerat enfront del treball reproductiu no remunerat, polítiques públiques d’intervenció en el temps social, conciliació. Debats que posen més l’accent en el sentit simbòlic, que es refereix als projectes vitals de les dones, molt diversos i heterogenis, amb una continuïtat que no diferencia dies festius dels laborables i sempre marcats per les necessitats de les altres persones i la inexistència del temps per elles mateixes.

Alguns grups, com un de casa nostra, “Dones i treballs”, analitzen els models d’ús del temps masculí i femení “en funció de les diferents formes de participació en les feines i les diferents maneres d’entendre les necessitats i les dependències entre dones i homes”.

Plantegen que la relació de les dones amb el món del treball ve determinada i molt influïda per les tasques de la cura que s’assumeixen dins el cicle vital.

Arriben a la conclusió de què cal una profunda transformació de la societat en la què el valor de la cura sigui l’element conformador i organitzador de la vida social, de les relacions laborals, “…de manera que els horaris i jornades laborals haurien de anar-se adaptant a les jornades domèstiques necessàries i no a la inversa, com es fa actualment.

” Una idea que va més enllà de les polítiques d’igualtat i/o de conciliació plantejades per les institucions. És necessària una nova organització del temps i de l’espai, en la què les necessitats de cura i benestar de les persones vertebrin la societat. Posant en un lloc central el valor de la cura en els processos socials. Aquesta transformació del paradigma requereix un canvi de prioritat, un canvi dels valors, que s’allunyen de l’objectiu de la lògica del benefici i es centren en les condicions de vida de les persones.

Per altra banda, des d’alguns discursos feministes, es reivindica la idea de situar el debat del temps des d’un partir d’una mateixa, des de la llibertat femenina, tot evitant caure en apropar-nos a la idea del temps des d’una visió explicada en clau de discriminació a través dels temes conciliació i flexibilitat.

Iaia Vantaggiato a l’article “El temps que em queda. Relació entre el temps de la necessitat i el de la llibertat”, planteja que hi ha una nova situació del mercat laboral, anomenada “postfordista”, en la qual hi ha un canvi significatiu del model econòmic industrial cap a un model de serveis i marcat per una profunda feminització del món del treball.

Feminització no només per la incorporació de les dones en el món del treball, sinó que “els coneixements i la comunicació constitueixen la matèria prima del procés productiu”. Es dóna més valor a allò immaterial, a les relacions, a la capacitat de comunicació, al llenguatge, característiques de qualitats femenines.

És un model de disponibilitat, d’entrades i sortides del mercat laboral, marcat per la mobilitat, la flexibilitat i la marginalitat. La formació es converteix en permanent i queda superada l’antinòmia temps de treball, temps de vida.

L’autora planteja que al voltant del tema de la flexibilitat laboral hi ha contradiccions, perquè mentre que per una banda “de la flexibilitat a la precarietat hi ha un pas”, per l’altra molt sovint pot expressar els desitjos de les dones i que aquesta pugui ser una opció voluntària.

Amb aquest text només volem introduir alguns dels debats encetats al voltant de la idea del temps, per tal de poder crear diàleg i conversa, on la prioritat sigui escoltar, entendre i aprendre de la diversitat d’opinions i així poder afavorir el canvi i l’evolució cap a una millora de l’ús del temps de totes i tots.

Dolo Pulido

Artistes i projectes

Solstici d’estiu (2006) Altet, Montserrat Instal·lació
Sans Titre Connut Alvarez, Izaskun Fotografia
O tempo do coraçao (El temps del cor) (2006-2007) – Araujo, Catarina Instal·lació
La espera (2006) – Bañuls, Paloma Fotografia
Santes Mestresses de Casa (2005-2006) – Bergeret, Karol Escultura
The line you see is not the only sign (La linia que tu veus no es l’única senyal) (2006) – Berlier, Terry i George, Valerie (Vídeo)
For every tree is known by its
own fruit. Luke 6,44. (Perquè
cada arbre es coneix pel seu
propi fruit. Lluc 6,44) (2005)
Brooks, Cheryl Pintura
Ridy tu pley (2006) Cabo, Mónica Fotografia
Temps sense hores (2006) Canal, Eugènia Pintura
Per aquesta senda ningú més que jo, aquesta tarda de tardor – Capell, Lupe
S/N (2006) – Cardona, Laura Tèxtil
Sense títol (2005) Casacuberta, Esther Escultura
El país, martes 14 noviembre 2006 (2006) – Casey, Alyssa Dibuix
Times Square 05 (2006) Ciurana, Rosa Maria Pintura
Verdesiendo (2006) Costa, Miryam Instal·lació
Tiempo estimado (2006) Davó, Helena Vídeo
Forma, tiempo y espacio de Arriba, Cecilia Escultura
Núvols (2006) Dillard, Valerie Vídeo
Retrato de la artista (Serie: dimensión desconocida) – Fernandez,
Esmeralda Fotografia
Camí a l’entropia (2006) Fernandez, Marta Instal·lació
Loqu€valeunminuto (2006- 2007) – García Martínez,
Carmen Vídeo
Company for walking (2006) – Garrido, Cristina Performance
S.T. (Creo que está todo dicho) (2006) – González, Amaya Fotografia
Efimer – Etern (A Pedro) (2006) – González, Maria Dolors Instal·lació
Month #1,2 (2006) Guarducci, Chiara Fotografia
Soy, soy, soy (2004) Güell, Núria Fotografia
Penélope (2006) Ibáñez, Sonia Instal·lació
L’onada que va i ve (2004) Isern, Conxita Fotografia
Grandma (2006) Jiménez, Ana Fotografia
La primera seductora (2006) Kancler, Tjasa Instal·lació
I per molts anys… (2006-2007) Las Más Turbias Vídeo
Els meus pares, enamorats (2005) – Lasurt, Lola Pintura
Nunca jamás (2006) Marchand, Julie Fotografia
Cuerpo de mujer Vélez, Pilar Tèxtil
Ha passat per aquí (2006) Mateo, Pilar Fotografia
Dia-a-dia (2006) Moreno, Anne Fotografia
Modelo cenicienta: talla 37-38 (2007) – Munita, Guisela i
Millei, Mariana (Instal·lació)
Moments (2006) Palacios, Angela Instal·lació
El ser humano contenedor (2006) – Pinedo, Gemma Fotografia
Pour quoi la vie és breu, però té llums (2006) – Pons, Montse Fotografia
I el temps ha passat (2006) Porta, Mònica Tèxtil
Timeline (2003) Ramos, Tania Vídeo
Tres certificats (2006) Romina, Alejandra Pintura
Tiempo de duelo (2005) Ronda, Rosario Performance
Per vèncer (2006) Rovira, Carme Fotografia
El fill del son (2006) Ruiz-Giménez, Lúa Escultura
El viatge (2006) Rosiñol, Dolors Pintura
Untitled (2006) – Sugi, Eiko (Fotografia)
Mama con Miguel y Marcelo en el balcón (2006) – Trucco, Clara (Fotografia)
Huellas del pasado – Vegelahn, Kerstin
Botella de mar (2006) – Zamarbide, Mariana (Escultura)

Extra FemArt:
Route movie – Bonet, P; Puig, E; Estedinger, A; Cuartero, G; Biojo, C;
Van Doom, A; Mauro, I (Vídeo)
Tres segundos Azorin, Tony Vídeo
Te regalo un bosque Sevilla, Soledad Vídeo
Untitled Noé, Ilya Vídeo
Hágase tu voluntad García del Pino, Virginia (Vídeo)
Desenfocadas Bodí, Teresa i Díaz, Verónica Vídeo
Alicia was fainting /Lost in your frame – Olivé, Núria Vídeo
La guerra ha terminado Martínez, Encarna i Lopez, Laura (Vídeo)
Ginegenealógico Solé, Anna; Varela, Rosa i Rocamora, Mireia (Vídeo)
L(A) COCIN(A) Hermida, Inés i Calle, Helena (Vídeo)
Colapso – Mottura, Valentina; d’Orsi, Eloisa; Llopis, Helena i Muñoz,
Marta (Vídeo)
El tiempo – Lopez, Rebeca i Titos, Carmen (Vídeo)
Fuera de servicio Martin, Elena i García del Pino, Virginia (Vídeo)
Documentades Associación Adictas al Avid (Vídeo)
El cielo gira Álvarez, Mercedes Vídeo
Ximenez, Marga (Performance)
PoetArtistes – Ancarola, Nora; Bermúdez, Maite; Carreras, Susana;
Darder, Marta; Fuster, Felicia; García Besné, Viviana; Parcerisas, Pilar; Solé, Carla; Torres, Ana; Langella, Yaell; Chordà, Mari; Calle, Helena; Xargay, Ester i G Martinez, Carmen (Performance)
Hunter, Lynette Poesia/Text

Activitats

Taller: “Autoría colectiva. La colaboración como modo de conocimiento y producción” – Ilya Noé, Terry Berlier i Valerie George
Conferència: “El temps de les dones. Memòria, història i escriptura femenina” – Neus Carbonell
Conferència: El temps en l’art” – Carmen Mataix
Presentació: “Efímera” – Marika
Presentació: “Tot raja, res no és” – Ester Xargay
Presentació: Mariona Sanahuja, Ester Chacón, Lesley Yendell i Maïs
Festa i música: V’J PAULA i Elena Martín López
Recital de poesia: Neus Aguado, Anna AguilarAmat i Mari Chordà

Catàleg